imperfect
「The world is imperfect,so do well by doing good.」というブランドミッションを掲げ、持続的な世界の食と農の在り方を推進するために立ち上げられたブランド「imperfect」による路面店のプロジェクト。クライアントと対話する中で語られた「屋外のような楽しげな空間」という言葉から、人の流れが早い表参道という立地に対して、ゆったりとした時間軸の通りを店内につくり出し、立ち止まって商品を手に取りたくなる広場のような場所を目指してデザインを進めました。
共用通路で二つに分かれた店内は、外部から見て左側のスペースに、世界各地で生産されたナッツやカカオなどの素材を加工したプロダクトを扱う物販エリアを、右側のコンパクトなスペースにはコーヒースタンドを配置しました。ガラスファサードのエントランスを抜けると、鏡面仕上げの銅板を用いたナッツやチョコレートの量り売りをする対面接客のカウンターが3つ並び、緩やかな階段状の通路は、店内ながら、もう一つの外のような表情を持つ"通り"としてデザインしています。床には足触りの良い8cm角の木ブロックを敷き詰め、石張りの歩道との違いを生み出しました。また、壁は同潤館の外壁で使用されている素材にコーヒー豆を混ぜることで、この場所が育んできた時間と、クライアントが心を込めて扱う生豆という二つのストーリーを合わせたテクスチャーとして表現しています。
コーヒースタンドでは、店内の雰囲気をミラー越しに歩行者に伝えるために、天井に鏡面仕上げの銅板を使用。店舗中央には、クライアントの食に対する透明性を象徴するように、床から立ち上がった角材のベースの上に、ガラス製の透明なカウンターを設えました。普段見えないものを見せることで、お客さまとバリスタの距離感を縮めることも意図しています。銅板や無垢材といった温かみのある素材感と、お客さまとスタッフのコミュニケーションに配慮したデザインにより、新たな体験を提供する広場が表参道に生まれました。
施主:imperfect 株式会社
業務:Design
所在地:東京都表参道
面積:148.76m2
竣工:2019年6月
業務:物販、軽飲食
担当:加藤 匡毅、山本 佳奈、大滝 雄二郎
写真:Kenta Hasegawa
imperfect
This project was the plan to build up a street-level shop for the newly created brand, named “imperfect”, that promotes sustainable food & agriculture, by having “The world is imperfect,so do well by doing good.” as their primary brand mission.
“Fun, outdoor-like space” was the goal the owner wanted to achieve with this project, and so we decided to create a space inside the shop where time goes by slowly, unlike the hectic Omotesando Street where this shop is actually located at.
We also aimed to create a forum-like space where people will want to pause their walk to have a closer look at their fair food and products.
The shop is divided into two sections inside, where on the left you will see a shop that sells nuts and chocolates, and on the right a tiny coffee kiosk. As you keep walking through the entrance, there will be 3 counters for face-to-face customer services. The counter was made with glossy copper plates like mirror surface. The gentle stair path just before these counters is designed with solid wood blocks to make it look like an outdoor alleyway.
The interior walls were painted with the material mixed with coffee beans. This material has 2 different stories integrated into it; one is the history of the shop’s location because the base has similar texture with the historical Dojunkan Apartments, and another one is the merchandise that the brand puts a great care of.
Since inside the coffee kiosk can be a little bit difficult to see from the outside, we used copper mirrors on the ceiling to let the pedestrians outside know what the inside atmosphere like.
We installed inside the shop the transparent glass counter with wooden foundations. This counter is much like the symbols of food transparency. We aimed for supporting the conversations between customers and baristas to start naturally, by installing this memorable counter that is designed to look like transparent treasure boxes, because some components of the counters that are usually hidden in ordinary furniture designs, are visible through these brilliant glass panels.
With warm materials such as copper and solid wood, and with the designs that consider the communications between the shop staff and the customers, we were able to create a place that will provide new experiences for those who enter the shop.
Client: imperfect Inc.
Type: Design
Location: Omotesando,Tokyo
Floor space: 148.76m2
Completion: June, 2019
CategoryRetail Shop,Café
Designer: Masaki Kato, Kana Yamamoto, Yujiro Otaki
Photo: Kenta Hasegawa