% ARABICA Kuwait Roastery
地域で持続・成長していく事
本プロジェクトは、アラビカ海外一号店クウェートオープン時より計画のあった、B toBも視野に入れた地域に根ざしたロースタリー(焙煎所)の計画である。
Shwaikh(シュワイク)と呼ばれる計画地周辺は、自動車修理工場や建材ショールーム・倉庫などが広がるインダストリアルエリアとして知られる一方、この1年ほどでカフェ・レストランなどのカルチャーコミュニティーが生まれだしているユニークなエリアである。
クウェート市内中心地部にはない広い敷地と工場地帯独特の持つインダストリアルな雰囲気に惹かれ、元建材のショールームであった建築の1F部分約300平米を選び、ロースタリーカフェとして計画する事になった。
私達はこのエリアと建築を注意深く観察し、3つのデザインボキャブラリーから設計を進める事にした。
・引き算 ー既存建築の本質を意匠にする事ー
既存建築はブリックタイルとハーフミラーのカーテンウォールに囲まれた前世紀的外観をまとっていた。
インテリアも同様にブリックタイルを貼り込んだインテリア。これらを出来る限り丁寧に撤去し、接着ボンドとモルタルを僅かに残しすこ事で一様のテクスチャーを持つ全く新しいファサードを創る事にした。また地震の少ないこの国特有の細い柱を基準にレイアウトを決定した。
・繫り ー内部と外部の境界を意識外にする事ー
東面からの朝の日差しを避けるために、スチールの庇をせり出し、且つガラスファサードを3Mほどセットバックすることでピロティという中間領域を設けた。荒々しい外壁とそこから伸びるごくシンプルな庇、内外は曖昧になりその下で語らう人。という空間を生みだした。
・素材 ークウェートで手に入る下地材を表面化する事ー
計画地境界壁に積まれていた初めて見る白色軽量コンクリートブロックに感銘をうけ、カウンターを始めとする中心的意匠に使用できないかと考えた。人工大理石・真鍮と組み合わせる事により、この下地材が特別な仕上材のように主張してくれるのではないか。という仮説の元、現物サンプルを積み上げるスタディを経て決定に至った。
本計画では通常のアラビカ見られるビーンセラー(生豆の温度湿度管理ショーケース)は無く、カッピングルームとアンティーク焙煎機を設置したガラス張りのロースタリーが街路からからでもはっきりと認識することが出来るよう誕生させた。
これはアラビカの新機能をプレゼンすると同時に、ブランドの持つシームレスでクリーンなイメージを伝える役割も担っている。
このロースタリーが、現地建築と素材の持つ真の美しさと重なり、地域になくてはならないコミュニケーションの場に成長していく事願いを込めて。
施主:Nejoud Restaurant Management Company
業務:Design, Product design
所在地:Kuwait Shuwaikh
面積:222m2
竣工:2017年2月
業務:物販
担当:加藤 匡毅, 田上 恭, Ash Every
写真:Takumi Ota
% ARABICA Kuwait Roastery
Continuing to last and develop in a region
The idea for this project was first conceived at the time % ARABICA’s first Kuwait outlet opened. And by building a roastery, the purpose was to develop Business-to-Business opportunities in the region..
The Shuwaikh area is known to have an industrial feel to it, with many auto repair shops, showrooms and warehouses for building materials lining the streets. However, in recent years, many cafes and restaurants have also opened in this area, creating a unique blend of industry and culture
.
We selected the 300-sqm plot on the ground floor of a building with great street presence- a space that was previously a for building materials. This is a much larger space than anything we could expect in central Kuwait City, and we were drawn to the overall character of this industrial district.
We carefully and intentionally observed and studied the architecture of this area, and based our design concept on 3 different design elements.
Subtraction ~Expressing the existing architecture in the design~
The exterior façade of the existing building was surrounded by brick tile and a half mirror curtain wall, with remnants of design from an earlier century.
Similarly, the interior was also enveloped with brick tile as well. We carefully removed these materials, leaving a slight coating of the adhesive bond and mortar, giving it an even texture and creating a brand new façade. In addition, since this region has little to no earthquakes, we decided to design a layout using narrow columns as the standard.
Connection ~Bringing the boundary between the interior and exterior to the front of one’s consciousness~
To block the bright sunlight of morning sun from the east, we extended out a steel canopy, and set back the glass façade by about 3 meters, thus creating a middle space known as a piloti. The exterior wall with its rough texture and clean-cut canopy stand in contrast with the obscure interior of the shop, within which we envisaged that people will come together for conversation.
Materials ~Using Kuwait’s authentic construction materials on the surface~
Stacked along the boundary of the property were impressive, white concrete blocks that I had never seen before. I wondered if this could be used as a key material in the design, starting with the shop counter. By combining this concrete material with composite marble and brass, we hoped that it would transform into a unique finish, and become a key feature of the design. Through testing our idea with actual samples, this combination far exceeded our expectations, giving us the confidence to pursue this concept.
For this project, we did not incorporate a bean cellar (temperature and humidity-controlled display case of raw coffee beans), typically seen in % ARABICA shops. Instead, the design features a cupping room and an antique roasting machine which can be seen from the street, through the roastery’s large glass façade.
The design is particularly fitting for % Arabica brand’s image of cleanliness, and seamlessness, and is the perfect opportunity to present the new roasting function of this location.
We hope that this roastery blends naturally with the local architecture and the beauty of the regional materials, and continues to grow over time as a key place for communication.
Client: Nejoud Restaurant Management Company
Type: Design, Product design
Location: Shwaikh(Kuwait)
Floor space: 222m2
Completion: February, 2017
CategoryCoffe roaster shop
Designer: Masaki Kato, Kyo Tagami, Ash Every
Photo: Takumi Ota